Ontwerpers

Vanuit de specialisatie Nederlandse klederdrachtsieraden en kostuumstukken, kwam ooit in de beginjaren ’80 in de beide winkels van Den Haan & Wagenmakers in Edam en later ook in Amsterdam, het verzoek en idee om naast de geïmporteerde sitsen zélf iets te ontwikkelen aan de hand van antieke voorbeelden.

              

Het waren in eerste instantie de dames uit Spakenburg -Bunschoten, Marken en de verschillende historische verenigingen die sitsen kochten voor hun traditionele kostuums. Later, begin jaren ’90 kwamen daar schoorvoetend de eerste patchers bij.  Aan de hand van verschillende originele 18e en 19e eeuwse kostuumstukken uit vooral de Nederlandse- maar ook Franse musea, is in de afgelopen jaren getracht een interessant en betaalbaar alternatief te brengen in de vorm van de collectie Den Haan & Wagenmakers.

            

Bloemenvaas met sitsen bloemen, ontwerp DH&W. Van links naar rechts, 1.ontwerptekening.  2.met de hand ingeschilderde bloemenvaas.   3.door de graveur digitaal bewerkte ontwerptekening.

De graveur heeft het dessin teruggebracht en opgedeeld in totaal 12 kleuren/sjablonen.  Dit is het maximum aantal waarmee gedrukt kan worden in rotatiedruk op onze drukmachine. Dessin Willem Rudolf den Haan.

 

            

Bijbehorend randmotief waar de sitsen bloemen in verwerkt zijn uit de bloemen vaas.  Links de ontwerpschets, midden de digitale bewerking door de graveur klaar voor de sjablonen,  met rechts nog het ingeschilderde schetsresultaat. Impressie van het boeket in de vaas , 1 rapport,

 

Dessin Willem Rudolf den Haan.

 

                

Fantasie voor randdecor rokkenstof geïnspireerd op een 18e eeuwse sits gedrukt en geschilderd in India. Links potlood schets , midden ingeschilderd schetsmodel en rechts het oorspronkelijke  fragment. Dessin Willem Rudolf den Haan.  Antiek voorbeeld van een rok met  speciaal onderrand decor in boutis/doorgestikt techniek.

 

Voorbeelden van ontwerpen of bewerkingen die niet gerealiseerd werden en in de ‘map’  bleven liggen.

            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Over reproducties van bedrukte stoffen gesproken is het niet zo dat een origineel document d.m.v. foto’s of andere digitale methoden één op één kan worden overgezet op een druksjabloon. Het oorspronkelijke antieke patroon is kleiner van rapport c.q. het herhaalt zich in een kleiner c.q. afwijkend formaat dan tegenwoordig gebruikt wordt.

Het “uit elkaar trekken- of oprekken “ van een dessin is vrijwel nooit een optie en de enige juiste oplossing is dan om het dessin opnieuw te tekenen en de door de rapport vergroting ontstane open vlakken in te vullen met eigen fantasie.

De bewerking is weliswaar gebaseerd op het oorspronkelijke dessin/motief maar alleen al door de nieuwe toevoegingen en overige aanpassingen, geen reproductie meer te noemen. Per bewerking kan dit naar mijn mening ook van invloed zijn op het copy – right.

Willem Rudolf den Haan.
Designer Dutchfabric Collectie.
Amsterdam
Mei 2025.