Over Dutch Fabric

Historie

De collectie Den Haan & Wagenmakers is voor een belangrijk gedeelte gebaseerd op de oorspronkelijke sitsen uit de 17e en 18e eeuw.

Katoendrukker met in zijn rechterhand  een drukblok en in zijn linkerhand een glanssteen op steel. Europa ca. 1800

Door de kooplieden van de Verenigde Oost- Indische Compagnie VOC werden deze katoenen stoffen vanuit de Coromandel kust in het toenmalige Voor- Indië (India) naar Nederland verscheept. De oorspronkelijke inheemse patronen werden onder het toezicht en in opdracht van de VOC aangepast aan de Europese mode, smaak en afnemers. Het eindresultaat kennen wij als de katoenen sitsen die met name werden toegepast in de West Europese interieurs en de kledingstukken en kostuums uit die periode. Verschillende onderdelen van de Nederlandse traditionele kostuums bestaan uit deze sitsen.
Kenmerk van de oorspronkelijke katoenen sitsen zijn de levendige bloempatronen in meekraprood en ten slotte de glanslaag die d.m.v. het kalanderen met rijstwater en de glanssteen werd opgebracht. Deze voor sitsen zo kenmerkende glanslaag werd niet alleen toegepast om de katoenen stoffen te laten lijken op de in die tijd gangbare zijden stoffen , maar zeker ook om vuil en aanslag te voorkomen. In de 18e eeuw werd in West Europa een nieuwe drukmethode uitgevonden waarmee, door het reproduceren van de oorspronkelijke sitsen, de invoer vanuit Voor-Indië ( India) tot een einde kwam. Wanneer u zich overigens afvraagt waar de naam sitsen vandaan komt is er een voor de hand liggende verklaring door deze Hollandse benaming te vergelijken met de oorspronkelijke Indiase (b.v.Tamil) benaming voor dit soort gebloemde katoenen stoffen, namelijk chit of chitti.  Door de toenemende vraag werden in Europa talrijke stofdrukkerijen opgericht, in Amsterdam alleen al waren er tot 1750 nog zo’n 80 drukkerijen en glansinrichtingen, maar in 1816 was er nog slechts één drukkerij over, ‘Overtooms Welvaren’ die in het jaar erop zou worden verkocht en opgeheven. Het centrum van de katoendruk was inmiddels verplaatst naar Frankrijk en Engeland. In de loop van de 19e eeuw werd de productie overgenomen door meer moderne en machinale drukkerijen.

Oorspronkelijke vlakdrukkerij van Betina -Goor in 1964.

Vandaag de dag reproduceert Betina BV printing een aantal van deze oorspronkelijk met de hand geschilderde bloemdessins als de collectie Den Haan & Wagenmakers.

De collectie bestaat uit bewerkingen en fantasieën van antieke sitsen met bloempatronen  en palempores met levensbomen, o.m. voor toepassingen in het interieur en historische kleding maar vooral óók in patchwork en quilts. Sinds de jaren ’90 wordt de collectie Den Haan & Wagenmakers gedrukt door Hans ten Voorde, eigenaar van Betina BV printing in Goor- Nederland. Hij beheert de honderden drukcilinders en is verantwoordelijk voor de totale productie met sinds kort ook de exclusieve verkoop aan particulieren via deze shop online.

 

 

Olieverfpaneeltje geschilderd door A.Maurin – Frankrijk. Voorstelling van muzikanten en toehoorders gekleed in schorten van typisch Europese bedrukte katoen. Frankrijk ca. 1800.

 

                         

Verschillende bedrukte katoenen stoffen “Indiennes”  en “toile de Jouy” vervaardigd in Europa. Alsace en Jouy en Josas. Frankrijk laat 18e eeuw.

 

Fragment van een randdecor gedrukt en geschilderd in sits techniek. India ca. 1680.

 

"rokkenstof"

Fragment van een onderrand gedrukt en geschilderd op katoen in sits techniek. India ca. 1720.

 

Fragment van een bloemenpatroon gedrukt en geschilderd op katoen in sitstechniek. India ca. 1780.

 

        

Verschillende kledingstukken naar de Europese mode gedragen in de tweede helft 17e eeuw bestaande uit rokken, jakken en een japon gemaakt van katoenen stoffen bedrukt en geschilderd in sits technieken. India ca.1750.

 

    

“Japanse rok”, kamerjas voor heren en een dameskostuum beiden gedragen in Friesland in het midden van de 18e eeuw, bestaande uit een rok en een jak met kanten zonhoed. “Japanse herenrok” en damesrok en jak gemaakt van katoenen stof bedrukt en geschilderd in sits technieken.  India ca. 1750.

 

Nederlandse quilt rond 1860 vervaardigd in Noord Holland. Voorheen collectie Wim Wagenmakers en Rudolf den Haan,  thans in bezit van het Nederlands Quiltersgilde. De dessins van de serie ‘ De Hollandse Tuin ‘ zijn vrijwel gelijke bewerkingen van in deze quilt gebruikte katoenen stoffen, de kleuren zijn afgestemd op de sfeer van onze collectie. 9 verschillende dessins in 5 verschillende kleuren, 45 delen.

     

Kinderen van Marken met links de dracht voor jongens tot 6 jaar met rok en schort “druivenboezel”, gebruikt als inspiratie voor onze collectie ton sur ton’s. De meisjes dragen een sitsen baaf of bauw en een ruiten schort.

De antieke barnstenen ketting met zilveren ‘rijer’ die het jongetje op de rechter foto draagt staat voor Pinksteren, het absolute hoogtepunt voor de klederdracht van Marken.

 

Geschilderde voorstelling van tientallen “penseelmeisjes” letterlijke vertaling van de oorspronkelijke Franse titel “Les pinceauteuses “. De werkplaats is van Manufacture Johann Rudolf Wetter in Saint Marcel (Orange) en gedateerd 1785. Het schilderij hangt in Musee d’Orange-Provence-Frankrijk.

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×